Intervju: Carina Carlsen & Fifi von Tassel

Carina er gårdsjenta fra Nord-Odal som ble burlesque-danser under navnet Fifi von Tassel. Jeg tok en prat med henne for å finne ut hva som ligger bak nettingstrømpene og puppeduskene.

fifi_presents

Jeg kom tilfeldigvis over Carinas instagram-konto for rundt halvannet år siden, og begynte å følge henne av ren nysgjerrighet (og fordi hun hadde så morsomt insta-navn, fetmenfattet). Det viste seg snart at det hadde jeg gjort veldig lurt i, ettersom det litt etter litt åpenbarte seg at denne dama både var aspirerende burlesque-danser, “wannabe stadup-komiker”, og inspirerende kroppspositivist – med planer om å utdanne seg til sexolog. Hun arrangerer nå også egne, storslåtte burlesque-show med flere navn fra miljøet, under navnet Fifi von Tassel Presents… Etter å ha fulgt Carina og Fifi i diverse sosiale medier over lengre tid, syntes jeg det var på tide å la henne få presentere seg selv her på min nye blogg.

Hei, Carina! Først av alt – hvem er egentlig Fifi von Tassel?

Fif von Tassel er mitt burlesque alter ego, og dama jeg streber etter å bli på heltid! Jeg jobber hele tiden med karakterutvikling, men det som egentlig skulle bli et klart skille mellom karakteren Fifi og den virkelige Carina viskes mer og mer ut.

Hvordan er Fifi forskjellig fra Carina?

Vel, i begynnelsen var nok Fifi mye tøffere enn Carina. Hun er en sånn dame man ikke kødder med: hun er flott, sexy, morsom, smart – hele pakka. En skikkelig kul dame.

Jeg gråt derimot første gangen jeg måtte ha på løsvipper. Dette var i 2013 en gang. Jeg hadde liksom aldri vært en sånn dame som sminker seg. Men for det første var det helt nødvendig med scenesminke (jeg får fortsatt kjeft for å bruke for lite), og jeg trengte det for min egen del fordi jeg ikke hadde nerver til å være Carina på scenen. I dag er de to, Carina og Fifi, en salig mølje og jeg klrer ikke lenger å skille dem helt klart.

Det er utrolig deilig å ha et tøft alter ego innimellom. De dagene hvor ting ikke er helt på topp, er det godt å kunne dra fram Fifi. Hvis jeg for eksempel har en dårlig dag hjemme, kan jeg skjenke brus i det fineste cocktailglasset mitt og ta på meg en fin kjole, eller kanskje litt ekstra sexy undertøy, mens jeg sprader rundt på studenthybelen min og bare er fin for min egen del.

Burlesque har gitt meg et helt nytt liv, og jeg er stolt av den jeg har blitt.

Det har blitt litt bedre kontroll på sminken etterhvert.

Det har blitt litt bedre kontroll på sminken etterhvert.

Så hvordan oppdaget du egentlig burlesque, og bestemte deg for at dette var noe du ville drive med?

Jeg var et barn med en urovekkende stor fascinasjon for både Turtles og pinups! Jeg tror det var den litt røffe glamouren som gjorde at jeg falt sånn for burlesque. Det er en kunstform som gir rom for å være litt annerledes, og hvor ingenting er hverken rett eller galt, samtidig som det oser glitter av det hele. Jeg er for eksempel ikke så flink til å danse, men er derimot god på å bruke mimikk og humor på å få fram det jeg ønsker.

Jeg er oppvokst på gård i Nord-Odal, og det er ikke akkurat så mye glitter der man står i grisehuset og spar møkk.

Da jeg omsider flyttet til byen oppdaget jeg at det fantes burlesque-kurs, og tenkte som så at det fikk briste eller bære. Planen var overhodet ikke at jeg skulle stå på noen scene og framføre burlesque offentlig. Det skulle være min egen, personlige seier å tørre å kle av meg foran andre damer. Jeg er en av de som ikke har turt å kle av meg i offentlige dusjer siden barneskolen, nettopp fordi jeg alltid har vært stor. Jeg har fått kastet i trynet alt som er feil med med utseendet mitt gjennom hele livet, fra så vel privatpersoner som media. Den underliggende oppfordringen er at man skal spare samfunnet for den belastningen det er å se på en.

Men da jeg plutselig sto der, sammen med 12 andre svette damer, kastet BH-en og ristet løs – den frihetsfølelsen det ga meg, og den fantastiske følelsen av å være bra nok – det var så mye som falt på plass akkurat da. Etter den dagen har jeg lært å elske kroppen min. Jeg bærer på den med stolthet, og selv om ikke alle dager er like bra så er det flere av de gode enn de dårlige.

fifi_bunny

Men, er ikke burlesque egentlig bare en glorifisert versjon av stripping?

Dette er alltid like vanskelig å svare på, for jeg tenker både ja og nei. Stripping slik vi kjenner det i dag er jo en undersjanger av burlesque, men selv om jeg kler av meg på en scene er det ikke den samme seksuelle objektifiseringen i burlesque som i stripping. Jeg kler ikke av meg med det mål for øye at publikum skal bli kåte eller ville ha sex med meg – jeg gjør det for underholdningen, og for at folk kanskje skal gå hjem og være litt inspirert. For meg er burlesque også en veldig god måte å kombinere kroppspositivisme, politikk, underholdning, kunst og humor.

For de som er litt ekstra interessert anbefaler jeg å se dokumentaren Exposed – Beyond Burlesque (2013). Dette er en helt fantastisk film hvor man tydelig ser det politiske og kunstneriske skillet mellom burlesque og stripping.

Hva er det du ønsker å formidle når du opptrer?

Jeg er feminist, og det tror jeg også at jeg får fram i actene eller opptredenene mine. Jeg har også tro på at humor gjør det lettere å nå fram med budskapet, og i mine acter så langt er det underliggende hele veien at jeg kjemper for retten til selvaksept og selvelsk. Det vil alltid være noen som er uenige, og jeg har fått høre flere ganger at uansett hvordan jeg vrir og vender på det så vil jeg alltid være et objekt når jeg kler av meg på en slik måte. At jeg bare tror det er frigjørende fordi samfunnet har lurt meg til å tro det. Jeg syns at det er en veldig frekk argumentasjon, for når jeg står på scenen nyter jeg ikke oppmerksomheten fordi jeg kler av meg og menn ser på meg; jeg nyter den fordi jeg vet at det jeg står for blir så godt mottatt.

Det er dessuten heller et flertall av kvinner i alle fasonger og aldre som kommer opp etter et show og forteller meg hvor inspirerende de syns det var. Etter forrige show jeg hadde satt opp, som var i hjembygda mi, kom en dame til meg og ønsket seg lavere aldersgrense ved neste anledning, for hun ønsket seg at hennes tenåringsbarn også skulle få se showet, og kanskje forstå at kropp er både gøy og vakkert.

fifi_andfriends

Fifi and friends

Du kaller deg for kroppspositivist. Hvorfor det, og hva betyr det?

Kroppspositivisme er for meg rett og slett retten til å elske sin egen kropp og å respektere andres.

Jeg har blitt beskyldt for å fremme dårlig helse og fedme, noe jeg er sterkt uenig i at jeg gjør. Jeg føler nok at de som beskylder meg for slike ting ikke har fulgt med på hva jeg faktisk sier eller gjør, men trekker en slags konklusjon om at fordi jeg er tjukk så mener jeg at alle skal være det. Jeg blir like forbanna når noen snakker om at noen er “for tynne”, eller folk som prøver å gi meg et kompliment ved å si ting som “ingen liker et pinnedyr”. Det å si at en én ting er rett, vil alltid innebære at en annen ting er galt. Vi har alle ulike preferanser, og det er flott, men ikke rakk ned på andre av den grunn.

Når det er sagt, så lever vi i et samfunn hvor det er verre å være tjukk enn det er å være slem, og et samfunn hvor vi sammenligner oss med photoshop-modeller. Jeg syns det er skremmende hvor opptatte vi er av andres kropp og utseende. Jeg får stadig kommentarer og bemerkninger – det være seg på gata, eller anonymt i kommentarfelt eller på mail – hvor folk skal mene så fryktelig mye om meg og min kropp. Du må gjerne være uenig i det jeg står for som person, men begrunn det med noe annet enn at du syns jeg er stygg og tjukk.

Det jeg forsøker å få fram er at man skal være stolt av seg selv og glad i kroppen sin, uavhengig av om man er tykk, tynn, lang, kort, funksjonsfrisk eller funksjonshemmet. Kroppen er et flott instrument som man kan ha det så uendelig mye gøy med, men det er alt for mange som lar seg stoppe av hva de tror andre mener, tenker og syns. Jeg har vært der selv, og hatt både et elendig selvbilde, spiseforstyrrelse og et ønske om å bare forsvinne, fordi jeg ikke orket å se meg selv i speilet. Så innså jeg at jeg måtte ta noen grep om mitt eget liv, og fant da også ut at selvtillit og selvrespekt er to vidt forskjellige ting. Jeg har alltid hatt selvtillit, men selvrespekten har ikke kommet før i det siste, og den oppvåkningen som jeg har hatt ønsker jeg at flere skal få.

fifi_kroppspositivisme

Carina på kvinnedagen

Det er også dét jeg forsøker å få fram både i opptredenene mine og på de store showene jeg nå har satt opp under banneret Fifi von Tassel Presents. Ingen kropper er like, men alle er flotte. Det er bare snakk om hvordan du bærer den. Kroppen din skal bæres med stolthet.

Du har planer om å utdanne deg til sexolog. Hvorfor føler du deg kallet til akkurat det?

Jeg går siste året på vernepleie dette året, og fordyper meg i sexologi og funksjons-hemming. Jeg har søkt master i sexologi og krysser alt jeg har for å komme inn!

Jeg har ønsket å bli sexolog siden jeg var 14 og egentlig ikke hadde peiling på hva det innebar. Nå når jeg har blitt voksen har jeg fått større faglig forståelse for det, og blir heldigvis også tatt mer seriøst hva gjelder yrkesvalg. Jeg ønsker å ta master i sexologi fordi jeg ønsker å jobbe med selvtillitsproblematikk blant barn og unge og funksjonshemmede. Det er mange grunner til at valget havnet på akkurat sexolog, men en særlig oppvekker fikk jeg da jeg for en tid tilbake så utstillingen Lige Lyst [en fotoutstilling om funksjonshemming og sex, mer info i lenken] og forsto for alvor at seksualitet dessverre for mange er noe man er prisgitt godvilje fra andre for å få oppleve. I denne bildeserien er det for eksempel et par på min alder som har CP (cerebral parese). Fordi de bor i hver sin bolig får de kun se hverandre én gang i måneden, og det er ikke alltid de får være nakne sammen fordi de er avhengige av at de personlige assistentene hjelper dem. Og det er det ikke alle assistenter som vil. De bildene gjorde meg fryktelig opprørt, og det var vel kanskje en kombinasjon av min egen bakgrunn og disse bildene som gjorde at jeg omsider fant ut hvilken retning jeg for alvor ønsket å gå for.

fifi_vgtv

Fifi von Tassel på VGTV

Hvilke andre fremtidsplaner har du, enten for Fifi von Tassel eller helt andre ting?

Nå har jeg jo holdt på med standup sporadisk i litt over et år, men har måttet ta meg en pause ettersom burlesquen artig nok har tatt litt av det siste året. I tillegg har jeg en bacheloroppgave som har blitt litt forsømt i det siste…

Jeg håper at jeg kan bedre meg innen standup, og at jeg også der kan få fram mer av det jeg står for. Når det kommer til burlesquen blir det et travelt år for Fifi. Det er ikke alle planer som er spikret og heller ikke alt jeg får lov til å snakke om, men det blir i alle fall mer TV, flere store show og drøssevis med kroppspositivisme framover!


Du kan, og bør, følge Carina og Fifi på følgende steder:

Leave a Reply

